Impact of control on innovation: the case of franchising (2018)

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of er een verband bestaat tussen organisatorische controle en innovatie binnen formules en hoe deze is te verklaren (indien aanwezig). Het betreft hier een studie naar 106 vestigingen in Frankrijk.Afbeelding_Artikel_controle_is_positief

Algemeen
Eerder werd gedacht dat controle vooral bedoeld was voor standaardisatie en het bereiken van doelen. In deze gedachte is controle juist een rem voor innovatie.
Er is weinig praktisch bekend op welke manieren controle innovatie beinvloedt. Controle en innovatie kunnen als een paradox worden opgevat (het houdt elkaar in de greep, maar het heeft elkaar ook nodig).
Deze empirische studie laat zien dat er een (gedeeltelijk) mediërende variabele is die invloed heeft op de relatie: kenniscreatie.

Uit het onderzoek is te concluderen dat controle wel degelijk invloed heeft op innovatie via kenniscreatie. Controle wordt hierbij bedoeld als een combinatie van sociale, procesmatige en doelgerichte controle. Zo is ook innovatie uitgemeten in product, proces en administratieve innovatie. Het betreft een interessante studie omdat het model (hierarchical constructs model) voorheen enkel gebruikt was in USA. Nu is het ook getest in Frankrijk, waardoor het beter generaliseerbaar is.

Conclusie
Dit onderzoek geeft aan dat controle de innovatie en kenniscreatie stimuleert. Een argument voor de franchisegever kan dus zijn dat franchisenemers zouden kunnen meewerken aan innovatie binnen de formule door controle te implementeren. Innovatie moet wel op een correcte, onderbouwde manier gebeuren en moet passen binnen de formulestrategie (het kan ook erg kostbaar zijn!). Via dit onderzoek kan de franchisegever dus verschillende controlemechanismen uitoefenen om te innoveren binnen de huidige strategie.

Naschrift
Controle wordt vaak gezien als een heet hangijzer en de perceptie binnen formules kan varieren (de paradox dus, of wellicht een panopticon?). Dit onderzoek laat zien dat controle ook een functie heeft en dat het de formule als totaal verder kan helpen (mits juist ingezet en passend binnen de strategie).

Bron: Kerim Karmeni, Olivier de la Villarmois, Adel Beldi, (2018) “Impact of control on innovation: the case of franchising”, Management Decision, Vol. 56 Issue: 7, pp.1485-1505, https://doi.org/10.1108/ MD-09-2015-0428
Permanent link to this document: https://doi.org/10.1108/MD-09-2015-0428

Impact of control on innovation: the case of franchising (2018)

Contactgegevens