Fairness in franchisor-franchisee relationship: an integrative perspective (2018)

Dit onderzoek geeft weer dat macht en eerlijkheid in de relatie tussen franchisenemer en franchisegever als erg belangrijk worden ervaren.
Beide variabelen zijn gelinkt aan elkaar.

Algemeen
Het betreft hier een studie uit India; om specifieker te zijn is het een meta-analyse (literatuur review uit vele onderzoeken), het is geen empirisch onderzoek. In het onderzoek is een conceptueel model ontwikkeld (zie afbeelding, framework) dat de werking tussen macht en (gepercipieerde) eerlijkheid toont.

Het onderzoek
De rol van eerlijkheid in de relatie tussen franchisegever en franchisenemer is onderzocht. Eerlijkheid is een belangrijke sociale component die de relatie (channel performance) en het netwerk (channel partners) zeer beinvloedt. Waargenomen eerlijkheid (dus in de perceptie) beinvloedt positief de kwaliteit van de relatie en vermindert opportunisme in de relatie tussen franchisegever-franchisenemer.

Een franchisenemer percipieert franchisegever als eerlijk, als deze niet-dwingende macht gebruikt. Enkel als de macht als legitiem wordt ervaren door de franchisenemer, pas dan kan er meer (dwingende) macht worden ingezet. In dit onderzoek zijn persoonlijke (‘de wil om te..’) en interpersoonlijke (macht, kwaliteit van relatie en opportunisme) variabelen onderzocht. Macht en eerlijkheid (en hun onderlinge relatie) zijn erg belangrijk en zijn gelinkt. Het gebruik van macht wordt niet altijd als oneerlijk ervaren. Het gebruik van niet-dwingende macht geeft een positieve indruk.

Praktische conclusie
Als de macht oneerlijk wordt gebruikt (in de perceptie dus), dan heeft dat een directe negatieve invloed op de kwaliteit van de relatie (zie ook conceptueel model, framework). De franchisegever zou in de praktijk er wijs aan doen om een blik op het model te werpen en dit in de praktijk in te zetten (en gebruik maken van de niet-dwingende macht), dus niet enkel denken aan de economische voordelen in een formule.
Het één staat in relatie met het ander. De franchisegever zou zich bewust moeten zijn over de manier waarop macht wordt ingezet in de formule en zich realiseren dat dat positief/negatief de relatie kan beinvloeden.

Franchisemanagers zouden, aldus het onderzoek, meer op de interpersoonlijke kant van de relatie gaan zitten (kwaliteitskant vd relatie). Ook zou de relatie in kaart gebracht kunnen worden op het gebied van persoonlijkheden (‘de match met de ander’): In de pre-contractuele fase zouden zowel franchisegever als franchisenemer een score kunnen maken op het gebied van persoonlijkheidskenmerken: flexibiliteit/houding (agreeableness) en emotionele (in)stabiliteit (neuroticism). Deze kenmerken zijn belangrijk voor de relatie van franchisegever en franchisenemer.

(Bron: Ateeque Shaikh, Dheeraj Sharma, Akshaya Vijayalakshmi, Rama Shankar Yadav, (2018) “Fairness in franchisor–franchisee relationship: an integrative perspective”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 33 Issue: 4, pp.550-562, https:// doi.org/10.1108/JBIM-04-2017-0093)
(Permanent link to this document: https://doi.org/10.1108/JBIM-04-2017-0093)

Fairness in franchisor-franchisee relationship: an integrative perspective (2018)

Contactgegevens