Waarop letten kandidaat-franchisenemers in hun keuze voor een formule?

Op welke merk- en marktsignalen letten potentiele franchisenemers in hun zoektocht naar de juiste formule? In dit onderzoek is gekeken welke signalen van merkkwaliteit (als een indicatie van het succes van een bewezen bedrijf) en marktsignalen (als een indicatie van economische groei en institutionele kwaliteit) impact hebben op de keuze van een franchiseformule.

Initiele investering

Uit het onderzoek blijkt dat potentiele franchisenemers eerst op zoek gaan naar informatie over de sector waarin aantrekkelijke formules actief zijn. Nadat de sector was gekozen, gingen de potentiele franchisenemers uit dit onderzoek op zoek naar informatie over de merkwaarde, waarbij de initiële investering als leidraad werd gebruikt. Royalty-vergoedingen (fee) fungeerden ook als een signaal, maar in mindere mate dan de initiële investering.

Groei door aantonen tevredenheid

Een andere conclusie uit dit onderzoek is dat franchisegevers een waarheidsgetrouwe weerspiegeling van hun formule zouden moeten aangeven aan potentiele franchisenemers, bijvoorbeeld aan de hand van tevredenheid van de huidige franchisenemers, zodat die informatie overeenstemt met de waarnemingen van de potentiele franchisenemers. Op die manier vergroot de formule de kansen om daadwerkelijk door de potentiele franchisenemer te worden gekozen, waardoor groei ontstaat.

Het bestaan van franchisewetgeving en economische groei in een land heeft een positieve invloed op de ketenkeuze.

Wetgeving

Een laatste conclusie is dat franchisegevers de franchisespecifieke wetgeving, die ondernemerschap door zowel franchisegever als franchisenemer bevordert, kunnen uitdragen. Uit dit onderzoek blijkt dat franchisewetgeving een positieve bijdrage heeft aan de keuze van de potentiele franchisenemer. Het bestaan van franchisewetgeving en economische groei in een land heeft een positieve invloed op de ketenkeuze. Wanneer een potentiele franchisenemer kiest voor een franchisemerk, dan is de geschiedenis van dat merk (merksignaal) van minder belang dan wetgeving en economische groei (marktsignaal).

Context: Er werd gebruik gemaakt van een database van 1277 franchiseketens voor detailhandel, service en horeca die tussen 2004 en 2013 actief waren in Spanje, Peru en Mexico. De franchiseketens in de steekproef zijn kleine bedrijven en behoren niet tot investeringsgroepen. De landen zijn gekozen omdat ze verschillende ontwikkelingsniveaus hebben.

Bron: Calderon-Monge, E., Huerta-Zavala, P., Ayup-Gonzalez, J., Effects on brand-related and market signals on franchisees’entrepreneurial decisions: a multi-country panel data analysis (2018) Springer https://doi.org/10.1007/s11365-018-0495-6

Waarop letten kandidaat-franchisenemers in hun keuze voor een formule?

Contactgegevens